Puutarhailta ja taimivaihto kirjastossa

lapset
aikuiset
0-2h

Ilta, jonka aikana puutarhan hoidosta kiinnostuneet saavat kuulla asiantuntijan esityksen sopivasta aiheesta, kesän korvalla kirjaston henkilökunta vinkkaa hyviä puutarha-aiheisia verkkotiedonlähteitä (myös some voi olla mukana, kts. FB-ryhmä Puutarhan parhaaksi yms.), kirjastossa on näyttely hyvistä aihetta sivuavista kirjoista ja näyttelyssä ovat mukana myös nettivinkit.

Kun ilta järjestetään yhdessä paikallisen yhdistyksen kanssa tavoitetaan mahdollisia osallistujia myös heidän kauttaan.

Tavoitteena on kertoa, että puutarhastakin löytyy paljon tietoa kirjoista ja verkosta, jossa usein on uusin tieto. Monet puutarhakirjat esittelevät myös vanhentuneita ohjeita tai ne on kirjoitettu eteläisempien olosuhteiden viljelijöille kuin meidän kasvuvyöhykkeemme. Tästä voisi esimerkiksi kunnan istutuksista vastaava kertoa.

Huhti-toukokuu
Kirjaston väki näyttelyn ja nettivinkkien osalta. Paikallinen puutarhuri jos löytyy. Paikallinen puutarha-, maatalous-, Martta- tms. yhdistys yhteistyökumppanina. Mahdollisesti myös kunnan viheralueista vastaava asiantuntija. Jos järjestetään taimivaihto ja lasten auringonkukkien kylvö, voi kysäistä paikalliselta kauppiaalta paperikasseja, multaa, pahvimukeja ja auringonkukan siemenet lahjoituksena?
Kirjanäyttely, kootaan kimpan puutarha- ja luontokirjoja. Nettivinkkauksesta mukaan annettava muistilappu näytetyistä linkeistä. Lapsille voidaan jakaa auringinkukan siemeniä kylvettäväksi pahvimukeihin ja tarvittava multa. Jos järjestetään taimivaihto, pöytiä, jonne taimet voi jättää sekä lappuja ja kyniä, jotta voi kirjoittaa, mikä taimi kyseessä.

Kirjastossa järjestetään ilta, jonka kuluessa paikallinen puutarhuri tai kunnan istutusten suunnittelusta vastaava pitää esityksen esimerkiksi vieraslajien torjunnasta, luonnonmukaisesta rikkaruohojen kurissa pidosta, kesäkukkien ja perennojen oikeasta hoidosta, tms.

Kirjastolainen vinkkaa verossa olevia puutarhanhoitoon liittyviä sivuja. Niitä on esimerkiksi tässä Makupalat.fi:n hakutuloksessa: https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae/?search_api_views_fulltext=puutarha (Katso myös sivun oikea palsta). Vinkattavia ovat myös esim. https://www.vieraslajit.fi, ja luontoportti.com. Hyvistä sivuista tehdään muistilappu jaettavaksi.

Tapahtuman aikana on puutarhakirjallisuuden aineistonäyttely, jonka osana on hyvien puutarhasivujen vinkkaaminen raameihin laitetulla julisteella. Sen vierellä on sivustoista muistilappuja mukaan otettavaksi.

Ilta onnistuu parhaiten kun se järjestetään yhdessä paikallisten puutarhaharrastajien tai yhdistyksen kanssa. Heidän piirinsä tai jäsenistönsä saattaa olla huhti-toukokuussa halukas järjestämään taimienvaihtoillan samassa yhteydessä. Esikasvatettavista taimista on tuohon aikaan runsaudenpulaa ikkunalaudoilla.

Järjstely on hyvä aloittaa noin helmikuussa, jotta asiantuntija ja yhteistyöyhdistys löytävät sopivan ajankohdan ja ideaa voidaan rikastaa. Muistettava myös tilata kimpasta näyttelyyn sopivat kirjat. Sopivien vinkattavien verkkosivujen osalta voidaan käyttää myös Kysy kirjastonhoitajalta -palvelua, jolloin kiinnostaviin kysymyksiin saadaan tarkkoja lähteitä.
Tilaisuudesta kerrotaan yhteistyökumppanin jäsenkirjeissä, kirjaston omissa viestintävälineissä sekä paikallisessa lehdessä ja sosiaalisen median ryhmissä.
Annat att ta i beaktande
Jos tilaisuus järjestetään ihan huhtikuun lopulla, voidaan lapsia varten tehdä auringonkukan siementen kylvö. Lapset saavat pahvimukin, mullan ja auringonkukansiemenet sekä ohjeen kylvöksen hoidosta. Tällainen piste on hyvä sijoittaa helposti siivottavaan paikkaan - multa osuu varmasti mukista ohi.
Kirjastot.fi
paivi.litmanen-peitsala@hel.fi