Mobiilipelivinkkaus lapsiperheille

aikuiset
0-2h
gratis

Tavoitteena on vinkata pienten lasten vanhemmille hyviä ja turvallisia alle kouluikäisille suunnattuja ilmaisia mobiilipelejä ja -sovelluksia. Samalla voi herätellä muutenkin keskustelua ruutuajasta ja siitä, mitä lapsi älylaitteella tekee sekä esim. mainoksista ja ikärajoista.

Tabletti, johon on ladattu valmiiksi hyviksi todettuja ja turvallisia pelejä ja sovelluksia, joita voi testailla yhdessä lasten ja vanhempien kanssa. Hyvä olla myös jaettavaa materiaalia pelikasvatuksesta ja ikärajoista sekä listattuina suositeltavia pelejä.

Tutki ja testaa etukäteen pelejä. Käytä hyväksesi esim. Viihdevintiöt-blogia (http://viihdevintiot.com/) ja Satu Irisvikin & Jenni Utriaisen kirjoittamaa kirjaa Kuinka kasvattaa diginatiivi (S&S, 2017).

Lataa pelejä kirjaston laitteille. Laadi lista suosittelemistasi peleistä.

Tapahtuma voi olla luento-/pajatyyppinen, tai se voi toimia non-stoppina esim. yhden päivän ajan jolloin kaikki halukkaat voivat tulla kysymään vinkkejä oman aikataulunsa mukaan.

Lahden kaupunginkirjasto
terhi.lehti@lahti.fi