IG livet

nuoret
0-2h
gratis

Turun pääkirjaston nuortenosasto Stoorissa ollut nimellä Stoorin IG livet. Kevään 2021 aikana pidetty kuusi IG liveä, joissa kirjaston työntekijä haastattelee nuoria kiinnostavaa vierasta. Haastattelu tehdään etänä kahdelta tililtä, kirjaston tililtä ja vieraan omalta tililtä, joten vieraan ei tarvitse matkustaa haastattelua varten. Keskustelut kestävät pääosin 60 min (joskus 45 min). Yleisö saa esittää kysymyksiä ja kommentteja liven aikana, ja haastattelija nostaa näitä esiin. Olemme jättäneet liven IG:iin kahdeksi viikoksi haastattelun jälkeen. Tekstittämisen myötä videon voisi jättää pidemmäksikin aikaa. Kaikki vieraat ovat tulleet haastatteluun ilmaiseksi.

Meillä ollut keskiviikkoisin klo 17-18
Vieraaksi saa kutsua kenet haluaa ja varsinkin kenen uskoo kiinnostavan nuoria. Stoorin IG livejen kevään 2021 vieraat: Ina Mikkola, Eino Nurmisto, RAREmedia, Elokapina, Good Hair Day, Siiri Enoranta.
Kirjaston oma IG-tili, älypuhelin, puhelimelle jalusta/teline. Varalta kuulokkeet (jos ääni kiertää niin näillä hoituu). Rauhallinen tila, jossa ei tule häiriöitä (olen käyttänyt meidän kokoushuonetta).
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Vierailta kysyttävä, onko ok jättää live IG:iin kahdeksi viikoksi.

Keskusteluun kannattaa valmistautua huolella tutustumalla vieraaseen / aiheeseen etukäteen (nettisivut, IG, uutisartikkelit, kirjat jne) ja keksimällä kysymyksiä. Kysymyksiä kannattaa olla varmuuden vuoksi paljon, vaikka niitä ei sitten tarvitsisikaan käyttää itse keskustelussa. Vieraat ovat niin erilaisia: jotkut puhuvat paljon, jotkut vähän, joten keskustelun tempoa on todella vaikea arvioida etukäteen. Kysymyslistaa ei tarvitse noudattaa jäykästi, vaan voi antaa keskustelun soljua orgaanisesti.

Markkinointi etukäteen ja jälkikäteen.

Kuinka paljon itse kokee tarvitsevansa aikaa vieraaseen / teemaan perehtymiseen ja kysymysten keksimiseen. Itse yleensä käytän vähintään yhden kokonaisen etätyöpäivän per vieras.
Informering
Markkinointi etukäteen ja jälkimarkkinointi, jos live jää tallenteeksi IG:iin kahdeksi viikoksi tai pidemmäksi aikaa.
Annat att ta i beaktande
Haastattelut tehdään kahdelta tililtä, ja näin ollen keskustelun yleisö on kirjaston ja myös vieraan IG-tilin seuraajat. Kirjaston tapahtumalle voi siis saada suuren yleisön vieraan IG-seuraajien kautta. Parhaassa tapauksessa nämä vieraan IG-seuraajat löytävät kirjaston tilin ja alkavat seuraamaan sitä.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Tarvitaan rauhallinen tila.
Turun kaupunginkirjasto, pääkirjasto, nuortenosasto Stoori