Runollinen ilta -runoraati

ikäihmiset
0-2h
under 500€

Lahden kaupunginkirjastossa järjestetty runoraati on runoutta esille tuova tapahtuma, jossa paikallisen teatterilinjan opiskelijat lausuvat runoja ja kolmihenkinen paikallisista "julkisuuden"henkilöistä koostuva raati arvioi ja analysoi esitetyt teokset.

Runouden teemapäivä esim. Runebergin päivä 5.2.
Paikallinen teatterilinja, nuorisoteatteri tai muu teatteri sekä paikallisia henkilöitä, taiteilijoita, joilla voisi olla kosketuspintaa runouteen tai sanataiteeseen yleensä. Tapahtuman on juontanut paikallinen runoilija.
Lahdessa tapahtuma järjestetty 150 paikkaisessa auditoriossa, onnistuu pienemmässäkin esiintymistilassa. Paneelipöytä kolmelle raadin jäsenelle ja pieni esiintymistila runonlausujalle. Raatilaisille on laminoitu pistekyltit 1-5, joilla runo ensin arvioidaan numeraalisesti. Runon saamat yhteispisteet on kirjoitettu runoilijan ja runon nimen lisäksi fläppitaululle.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Sanastolta on pyydetty luvat esitettyihin runoihin. Runoja on esitetty n. 7-10 kpl ja niihin luvat ovat maksaneet n. 10€ kpl. (http://www.sanasto.fi/luvat/luvat/hae-esityslupaa/)

Ensin otetaan yhteyttä teatterilinjaan, saadaanko sieltä esiintyjät. Samaan aikaan metsästetään raatilaisia 3 kpl ja mietitään lisäksi tapahtumalle sopiva juontaja. Pari kirjastonhoitajaa valitsee esitettävät runot esim. jonkin teeman ympäriltä tai sitten vain mahdollisimman erilaisia ja eri tyyliä/aikakautta edustavia runoja ja/tai runoilijoita. Pyydetään valittuihin runoihin esitysluvat Sanastosta (www.sanasto.fi). Sitten vain markkinoidaan ja nautitaan runollisesta iltatapahtumasta.

Sopivien raatilaisten keksiminen saattaa olla haastavaa ja heidän kiireidensa takia esiintymisestä kannattaa sopia hyvissä ajoin. Runojen lausujat tarvitsevat myös aikaa harjoitella esityksensä. N. 2 kk ennen esitystä on sovittu jo ensimmäisiä esiintyjiä.
Facebook, ilmoitustaulut, lehtimainos, menoinfo.fi, mediatiedote.
Lahden kaupunginkirjasto
Riikka.Junttila@lahti.fi