Poistokirja-askartelu

ikäihmiset
0-2h
under 500€

Poistokirja-askartelupajan voi järjestää aikuisille tai lapsille kirjojen ja kierrätyksen ystäville. Käsityöopettaja tai askartelutaitoinen kirjastonhoitaja opastaa kirjojen tuunauksessa ja antaa askarteluvinkkejä.

Askartelutapahtumaan voi piipahtaa tekemään yhden tuunauksen tai askarrella ajan kanssa vaikkapa koko kaksituntisen työpajan. Aikuisten työpajaan ei tarvitse välttämättä ilmoittautua etukäteen, mutta lastenosaston askartelupajaan on pyydetty ennakkoilmoittatumista. Paikan päälle kirjasto varaa materiaaleja ja työvälineitä, mutta asiakas voi ottaa mukaan myös oman tuunattavaksi sopivan kirjan tai kirjoja.

Esim. poistomyynnin kanssa samaan aikaan tai ympäristöviikolla tai muuten vain.
Lahdessa yhteistyökumppanina on ollut paikallinen käsityöyrittäjä/-opettaja, joka on erikoistunut kirjatuunaukseen, mutta askartelut onnistuvat myös vähänkään askartelutaitoja omaavalta henkilöltä tai henkilökunnalta.
Leikkausalustoja (esim. vanhoja kirjoitusalustoja), suojamuovia pöydille, liimaa (erikeeper+paperiliima), viivottimia, saksia, mattopuukkoja, vesivärit, nauhoja, nappeja, nippeleitä, kiiltokuvia tms. tilpehööriä. Tietenkin sopivia poistokirjoja, vanhoja kirjoja, nuotteja, karttakirjoja, lastenkirjoja, mietelausekirjoja, sarjakuvakirjoja. Tavallisista romaaneistakin saa aikaan vaikka mitä, jos kirja on muovitettu kansipapereiden kanssa. Kun muovitetut kansipaperit irroittaa repimällä, jäljelle jää usein upean värinen kovakantinen kirja, josta saa esim. rasian tai käsilaukun.

Bild borttagen.

Annat att ta i beaktande
Kuvia tuunatuista kirjoista allekirjoittaneelta.
Lahden kaupunginkirjasto
Riikka.Junttila@lahti.fi