Valograffitipaja

nuoret
0-2h
gratis

Valograffitipajassa pääsee luovuus aivan uudella tavalla valloilleen ja samalla tutustutaan kameran käyttöön.

Järjestelmäkamera
Taskulamppuja, pieniä led-valoja, tähtisadetikkuja tms. graffitien toteuttamiseen (jos mahdollista, kannattaa etsiä erivärisiä pieniä valoja)
Paperia ja kyniä oman graffitin suunnittelua varten
Pimennettävä avara tila kuvien ottamiseen (toimii myös ulkona pimeän aikaan)
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Jos kuvia halutaan käyttää esim. kirjaston sivuilla tulee graffitien tekijöiltä pyytää lupa.
Bild borttagen.

Valograffiti on kameralla pitkällä valotusajalla pimeässä otettu kuva, jossa niin sanottu graffiti saadaan aikaan, esimerkiksi, taskulamppua, tähtisadetikkua tai led-valoa heiluttaen.

1.-3. luokkalaisten kanssa ohjaajan kannattaa ottaa valokuvat. Isommat koululaiset voivat kuvata itse ja viidesluokkalaisista ylöspäin voidaan jopa perehdyttää graffitintekoon vaadittaviin kameran asetuksiin.

1. Näytetään kuva valograffitista ja kerrotaan, kuinka sellaisia tehdään.
  2. Jokainen saa miettiä millaisen graffitin haluaa tehdä. Jos haluaa moniosaisen kuvan, tekstiä tai numeroita, voidaan graffiti toteuttaa pareina tai pienenä ryhmänä.
  3. Luonnos suunnitellusta graffitista kannattaa piirtää paperille ja sen toteuttamista valoilla kuivaharjoitellaan.
  4. Jokainen saa toteuttaa oman valograffitin, jonka joko ohjaaja tai pari kuvaa koululaisten iästä riippuen. Samaa valograffitia voidaan kuvata useamman kerran, jotta saadaan aikaan ainakin yksi onnistunut otos.
  5. Valmiit valograffitit tulostetaan ja jokainen saa omasta graffitistaan kuvan itselleen.

Ohjaajalle

1. Vaihda kameran asetukset manuaalille eli M-asentoon.
  2. Poista salamavalo ja automaattitarkennus käytöstä.
  3. Vaihda kuvakooksi S tai muu pienehkö kuva, jotta kuvat saa tulostettua vaivattomasti. Jos kuvia ei tulosteta, ei kokoa tarvitse muuttaa.
  4. Säädä valotusaika pitkäksi (esim. 10-30 sekuntia).
  5. Jos käytössäsi ei ole kamerajalustaa, aseta kamera tukevasti jonkin päälle, jotta graffitista tulee mahdollisimman selkeä. Huomaa, että kameraa ei saa liikauttaa kuvan ottamishetkellä!
Annat att ta i beaktande
Kamera-asetuksien muuttelua, graffitien toteuttamista ja kuvan ottamista kannattaa harjoitella useampaan otteeseen etukäteen. Jos kuvat otetaan ulkona, muista suunnitellessa varmistaa, että valitsemanasi ajankohtana on pimeää!
Renkomäen kirjasto, Lahti
044-4163777, katja.niemi@lahti.fi