Satumaraton

kirjaston henkilökunta
0-2h
gratis

Satumaraton on kirjojen nonstop-ääneenlukemista julkisessa tilassa, esim. kirjastossa.

Tavoitteena on antaa esimerkki ääneenlukemisen hauskuudesta ja houkutella lapsia, vanhempia ja isovanhempia lukemaan ääneen.

Kirjasto ja ääneenlukijat.
Ääneenluettavat kirjat ja "kunniakirja" johon ääneenlukeneet laittavat nimensä.

Valitse kirjastosta mukava keskeisellä paikalla oleva lukupiste.  Pinoa pöydälle iso kasa kuvakirjoja.  Ilmoita asiakkaille  "Satumaraton alkaa". Kerro innostaen, että ideana on ääneenlukea kirjoja nonstoppina niin kauan kuin lukijoita riittää. Kuinkahan kauan tänään luetaan?!  Yksi  henkilökunnasta  aloittaa ääneenluvun, toinen houkuttelee lapsia/ nuoria/aikuisia  lukemaan seuraavan kirjan/osan kirjasta, jotta maraton ei katkeaisi. Ääneenlukemista kuuntelee joko henkilökunta/vanhempi/isovanhempi/kaveri. Tärkeää on, että joku kuuntelee lukijaa.

Satumaratonille voi kutsua myös ryhmiä. Lukija voi halutessaan valita kirjan myös hyllystä.

Fläppitaululle Satumaraton -lukupisteeseen laitetaan  iso kartonki "Satumaraton kunniakirja".  Lukemisen jälkeen lukija kirjoittaa nimensä kunniakirjaan.

Mehu ja keksitarjoilu.

n. 30 min lukupisteen valmistelu, tarjoilut
Annat att ta i beaktande
Satumaraton on helposti organisoitava, asiakkaita aktivoiva tapahtuma. Siinä ollaan lukemisen äärellä. Parhaimmillaan koko perheen tapahtumana.
Henkilökunnan määrä. Kunniakirja esille. Mehu- ja keksitarjoilu.
Laajasalon kirjasto Helsinki
Anne Mankki