Muovituspäivät

opastus
asiakkaiden osallisuus ja yhteistyö
lapset
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
gratis

Kirjoja muovitettavina? Tule kirjastoon!

Aiheuttaako jokasyksyinen koulukirjojen muovitus mytyn ruttaantunutta kontaktimuovia ja kasan ärräpäitä? Eipä hätää, ammattilaisten neuvoja on tarjolla kirjastossa. Muitakin kuin koulukirjoja saa päällystää, ihan ilmaiseksi.

Kirjamuovit tarjoaa Pelloplast Oy ja neuvot kirjaston henkilökunta.

Elokuun puolivälin jälkeen
Pelloplast Oy, koulut.
Kirjamuovi, saksia, viivottimia ynnä muut muovitukseen tarvittavat välineet. Iso pöytä ja pari tuolia.

Ota yhteys Pelloplastiin ja ehdota yhteistyötä. Monesti kävijämäärää (ja täten myös kirjamuovin menekkiä) on vaikea arvioida etukäteen. Pelloplastin kanssa sovittu, että he toimittavat jonkin verran muovirullia ja näiden loppuessa lainataan kirjaston muoveja. Tapahtuman jälkeen sitten ilmoitetaan Pelloplastille montako kirjaston rullaa on käytetty ja Pelloplast lähettää korvaavat rullat.

Joillakin kirjastoilla tapahtuma on ollut heti koulun alettua viikolla iltapäivästä alkaen, jolloin on huomattu että koululaiset tulevat itsekseen (ilman huoltajia). Tällöin moni on antanut lapselle mukaan yhden kirjan verran muovia, jotta hän voi sitten kotona näyttää vanhemmilleen juuri oppimaansa muovitusta. Näin tietotaito leviää vanhemmille, jotka yleensä ottavat päävastuun muovituksesta. Viikonloppuna järjestetyt tapahtumat taas keräävät lapsia huoltajiensa kanssa. Monella kirjastolla tapahtuma on kestänyt useamman päivän, joten siinä on yhdistetty nämä kumpikin.

Pelloplastiin kannattaa olla yhteydessä jo toukokuussa. Samoin tapahtumaan osallistuvat kirjastot ja osastot kannattaa vahvistaa silloin.
Informering
Kouluille kannattaa vinkata tapahtumasta heti ensimmäisinä koulupäivinä.

2-3 viikkoa ennen tapahtumaa: tiedotus kirjaston toimipisteissä (julisteet, nettisivut, Facebook, Instagram). Tiedote kannattaa laittaa myös paikallislehtiin ja -radioon, että tällainen tapahtuma on tulossa. Tiedotusvälineet monesti innostuvat tekemään koulujen alkuun tällaisia juttuja. Julisteita voi olla myös lähikauppojen seinällä.

Tapahtuma-aika: kuulutus tapahtumasta, jos se on mahdollista.

Tapahtuman jälkeen: Facebookiin kuva ja kiitokset tapahtumaan osallistujille.
Annat att ta i beaktande
Tapahtuman jälkeen kannattaa kysyä tapahtumaan osallistuneilta yksiköiltä kävijämäärä ja pyytää palaute tapahtuman onnistumisesta.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Henkilökunnan määrä: yksi virkailija saattaa joutua opastamaan jatkuvasti asiakkaita. Asiakkaita kannattaa houkutella osallistumaan.
Jyväskylän kaupunginkirjasto
Heli Hänninen (etunimi.sukunimi@jkl.fi)