Nuorten yökahvila

nuoret
puoli päivää
gratis

Kirjaston aukiolon jälkeen kirjasto on avoinna vain nuorille. Limingassa ikärajaksi on määritelty 6.-luokkalaisista 18-vuotiaisiin. Ikäraja perustuu nuorisotalojen yökahviloiden ikärajaan.
Yökahvila toteutetaan nuorisotoimen kanssa yhteistyössä. Kyseisenä iltana paikkakunnan nuorisotalot ovat kiinni ja nuoriso-ohjaajat ovat kirjastolla. Kirjastolla nuorille tarjotaan kahvit ja paikalla on aikuisia joiden kanssa voi viettää aikaa, pelata tai jutella. Tai vaihtoehtoisesti vain viettää aikaa omien kavereiden kanssa.

Tavoitteena on saavuttaa uusia nuoria sekä kirjaston että nuorisotoimen näkökulmasta. Yleensä kirjastolla ja nuorisotaloilla käy eri nuoret. Näin on mahdollista molempien tahojen saavuttaa uutta yleisöä.
Ideana on myös tarjota nuorille ja lapsille turvallinen ja mielekäs paikka viettää perjantai-iltaa.

Perjantai-ilta
Kunnan nuorisotoimi

Illan sisältö ja ohjelma voi olla mitä tahansa. Joskin nuoriso kaipaa lähinnä vapaata olemista. Iltaan voi järjestää livemusiikkia, lautapelejä pelattavaksi, peliturnauksia jne.
Nuorille on tarjottu kahvit illan teeman mukaisesti.

Tärkeää on saada tapahtuman järjestämiseen mukaan nuorisotoimi. Heidän kauttaan saadaan parhaiten kiinni kohdeyleisöä, etenkin jos pyritään tavoittamaan niitä nuoria, jotka eivät yleensä käy kirjastolla.

Etukäteen kannattaa selvittää millaista ohjelmaa nuoret itse iltaan kaipaavat. Kannattaa myös selvittää voiko nuorisotaloilta tuoda kirjastolle esim. lautapelejä tai pingispöytää.
Tiedotuksessa tärkein kanava on nuorisotoimi ja heidän verkostonsa. Nuorisotoimen Facebook, Twitter, Instagram jne ovat tärkeitä kanavia, kuten myös nuorisotalojen ilmoitustaulut ja henkilökohtainen markkinointi taloilla.
Limingan kirjasto
Sanna Näätänen / sanna.naatanen@liminka.fi