Vauvojen värikylpy

lapset
0-2h
under 100€

Värikylpy on 7-10 kk:n ikäisille tarkoitettu kokonaisuus, jossa edetään lapsen ehdoilla vuorovaikutuksessa hänen vanhempansa kanssa leikin, erilaisten materiaalien ja musiikin avulla. Leikin kautta vauvaa kannustetaan löytämään värien maailma. Materiaaleihin tutustutaan tunnustelemalla, maistelemalla, haistelemalla ja kuuntelemalla. Materiaalit valitaan kuvaamaan väriteemaa ja niiden tulisi tarjota erilaisia tuntemuksia eri aisteille. Tapaamiskerroilla vauvat saavat lopuksi maalata teoksen teemavärin mukaisilla, turvallisilla ruoka-aineilla.

Kirjaston henkilökunta
Väriteemojen mukaiset myrkyttömät ja turvalliset esineet ja materiaalit (pallot, huivit, kankaat, lelut yms.), joita lapsi voi tunnustella ja kokeilla ja joita voi käyttää leikin tukena. Teosten "maalaamiseen" tarvitaan akvarellipaperia sekä värillisiä ja turvallisia ruoka-aineita, kuten mustikka- tai porkkanasosetta yms. Lisäksi väriteemaan liittyvää ja väriä kuvailevaa musiikkia.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Jos tapahtumassa otetaan valokuvia, pyydä lupa niiden käyttämiseen tarvittaessa.

Tilan tulee olla rauhallinen ja väljä. Tee tilasta mahdollisimman mukava, innostava ja värikäs teemavärin mukaisilla kankailla, esineillä, tyynyillä, yms. Käytä erilaisia menetelmiä kuten loruja, leikkejä ja lauluja tuokioiden elävöittämiseen. Anna lapsen tutustua rauhassa vanhempansa kanssa materiaaleihin ja esineisiin.

Maalaamisen järjestäminen: Suojaa lattia esim. pahvilla ja teippaa akvarellipaperiarkit pahviin. Asettele lusikalla värillisiä marja- ja kasvissoseita eri puolille paperia ja anna vauvan luovuuden kukkia. Voit kehottaa vanhempaa ohjaamaan kevyesti vauvan kättä. Myös muilla kehonosilla voi maalata. "Maaleja" voi myös maistella, kunhan lapsen mahdolliset allergiat on otettu huomioon.

Mieti ja suunnittele ajoissa teemavärit ja kuinka monta tapaamiskertaa tarvitaan. Suunnittele jokainen tapaamiskerta erikseen.
Annat att ta i beaktande
Osallistujien määrä kannattaa rajoittaa tilan ja resurssien mukaan. Pyydä vanhempia ottamaan vaihtovaatteet lapselle mukaan.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Valmistele tila ja maalit ennen tapahtuman alkamista.
Oulunkylän kirjasto
Heini Rinne heini.rinne@hel.fi