Muumien suuri suunnistus

0-2h
gratis
Mer information: vapaavalintaisesti 5-20 e palkintoihin

Muumien suuri suunnistus oli osa Oulunkylän kirjaston muumiaiheisen lastenlauantain ohjelmaa. Suunnistus oli suunniteltu tarjoamaan puuhaa myös isommille koululaisille, kun päivän ohjelma muuten keskittyi pienempiin lapsiin. Suunnistus suoritettiin muumilaakson kartan avulla, joka toimi kirjaston karttana ja johon oli merkitty rasteja. Kirjastotilassa rastien kohdalla oli erilaisia äly- ja askartelutehtäviä. Suunnistuksen viimeinen rasti oli Nuuskamuikkusen kalastuspiste, jossa lapset saivat keppiin kiinnitetyllä ämpärillä kalastaa itselleen palkkion (pikkutavaraa Muumi-, ja Prinsessa-lehdistä sekä muumirusinoita ym.). Osallistujista monet olivat niin pieniä, että suorittivat suunnistuksen koko perheen voimin.

Viikonloppu tai sovittu aika luokkavierailulle
Kirjasto järjesti tapahtuman itsenäisesti
Rastitettuja muumilaakson karttoja, ämpärionki, vapaavalintaisia palkintoja ja muumiaiheisiin suunnistusrasteihin tarvittavaa materiaalia (esim. salapoliisitehtävä, sanaristikko, erilaisia hilloja tunnistusmaisteluun, naruja merimiessolmuihin ja ystävyysrannekkeisiin jne...)
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Tove Jansson juhlavuoden kunniaksi tiettyihin kuviin kirjastolla oli oikeudet. Janssonin perikunta on tiukka, joten muumitapahtumien suhteen on oltava tekijäinoikeuksien suhteen erityisen tarkkana.

Esimerkkinä suuren muumisuunnistuksemme rastien suunnittelurunko:

1.       Lapset saavat Muumipeikon suunnistuskartan muumilaaksosta
2.       Ensimmänen rasti: Pikku Myy on mennyt ilkeyksissään sotkemaan Muumilaakson asukkaiden iltalukemiston. Mikä kirja kuuluu kellekin laakson asukkaalle? : eli laitetaan esille esim. 5-6 erilaista kirjaa, joista pitää arvata mikä kuuluu kenellekin Muumilaakson hahmolle. Hahmot: Mörkö, Taikuri, Hemuli, Poliisimestari, Tiuhti ja Viuhti. Kirjat: rakkausrunoja, taikatemppukirja, postimerkkeilykirja, dekkari, satukirja
3.      Toinen rasti: Niiskuneidin ystävärannekepaja (vaatii ohjaajan avuksi)
4.       Kolmas rasti: paperilla tehtäväsokkelo, jonka toisessa päässä kuva Nipsusta ja toisessa Pikku Myystä. Kumpi pääsee aarteen luo?
5.       Neljäs rasti: mummolan sekaisin menneet reseptit tehtävä kirjasta Konstan etsivätoimisto s. 44-47; ohjeistuksena Muumimamman reseptit ovat menneet sekaisin
6.       Viides rasti: Muumipapan merimiessolmut. Rastilla merimiessolmujen ohjeita ja narunpätkiä.
7.       Kuudes rasti: Niiskun ristisana erilaisista rakennusvälineistä, joista muodostuu vastaukseksi, mitä Niisku on rakentamassa.
8.       Seitsemäs rasti: Poliisimestarin salapoliisitehtävä (kirjasta Salapoliisitieto)
9.       Kahdeksas rasti: Hemulin kasvitehtävä
10.     Yhdeksäs rasti: Haisuli on käynyt hillovarkaisilla ja vaihtanut Muumimamman hillopurkkien etiketit. Maista ja yritä arvata, mitä makua mikin hillo on. (Tätä pistettä valvottava; voisi olla joku kolme neljä, ehkä mansikka, mustikka, puolukka ja joku eksoottisempi, joita saa maistaa).
11.     Nuuskamuikkusen onginta (loppupalkinnon onginta keppiin kiinnitetyllä ämpärillä)

Tehtävien suunnittelu kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin. Omia tehtäviä ei ole pakko puuhata, vaan kirjaston aineiston puuha- ja arvoituskirjoista voi löytyä hyviä valmiita vaihtoehtoja.
Muumien suuri suunnistus oli osa laajempaa muumiaiheista lasten lauantaita. Tapahtumasta ja sen ohjelmasta tiedotettiin julisteilla kirjastossa ja kulmakunnalla, paikallislehteen ja Helsingin sanomiin lähetettiin ilmoitukset ja samoin tapahtumasta tiedotettiin paikkakunnan tapahtumakalenterissa.
Annat att ta i beaktande
Suunnistus oli haastava, joten pienempien oli suositeltua suorittaa se vanhempiensa kanssa. Rastien valvontaan ja suunnistajien opastamiseen tarvitaan useampi henkilö.
Rastipaikkojen valmistelu, askartelutarvikkeiden ja tehtävien asetteleminen kartassa merkittyihin paikkoihin ja rastien merkitseminen selkeillä isoilla numerolapuilla.
Oulunkylän kirjasto
sini.helminen@hel.fi