Henkilökunnan lukupiiri

kirjaston henkilökunta
0-2h
gratis

Henkilökunnan lukupiiri on rento ja yhteisöllinen tapa tutustua kirjallisuuteen ja oppia uutta. Lukupiirissä voidaan tutustua esimerkiksi tietyn kirjailijan teoksiin, kirjallisuuden lajiin tai teemaan. Esimerkiksi tutustuminen omaan alueeseen (kaupunginosaan, maakuntaan yms.) liittyvään kirjallisuuteen on hyödyllistä. Henkilökunnan lukupiiri myös tutustuttaa lukupiireihin. On helpompi aloittaa lukupiirin vetäminen kun on ensin itse ollut mukana jäsenenä. Lukupiirillä on myös yhteisöllinen merkityksensä. Työntekijät tutustuvat toisiinsa ja oppivat toisiltaan. Lukupiiri on helpoin järjestää suuressa  työyhteisössä, joissa on useita tiimejä ja osastoja. Se voi olla alku myös muulle osastojen väliselle yhteistyölle.

Vuoronvaihde, mahdollisimman hiljainen työpäivä

Ensimmäisellä kokoontumiskerralla sovitaan teema, johon lukupiirin kirjat liittyvät. Teeman lisäksi sovitaan myös summittainen aikataulu. Kuten muissakin lukupiireissä, kerran kuukaudessa on toimiva ja realistinen tapaamistiheys. Lukupiiriin ei kuitenkaan tarvitse sitoutua. Siellä voi käydä vain kerran. Jokainen kokoontuminen on tarjolla koko henkilökunnalle. Lukupiirissä on kuitenkin hyvä olla yksi tai kaksi vastuuhenkilöä, jotak huolehtivat siitä, että lukupiiri joka kerta kutsutaan kokoon. Kirjat luetaan omalla ajalla, noin tunnin kestävä tapaaminen on työaikaa. Lukupiiri kannattaa merkitä työvuorolistaan mahdollisimman pian, jotta halukkaille voidaan järjestää mahdollisuus osallistua. Lukupiiriin osallistuvilta edellytetään kirjan lukemista (tai ainakin siihen tutustumista) etukäteen. Itse lukupiirissä keskustelu on vapaata. Joku lukupiiriläisistä kirjaa keskustelussa esiintulleita asioita muistiin ja laatii niiden perusteella kirjaesittelyn, joka voidaan jakaa myös asiakkaille. Esittelyt on helpointa jakaa kirjaston Facebook-sivulla. Esittelyt voidaan koota myös blogiksi tai lukuvinkkilistaksi kirjaston sivulle.

Seuraavan kokoontumisen aika ja luettava kirja ilmoitetaan henkilökunnalle heti kun sen on sovittu. Tiedotusväylinä kirjaston intranet, ilmoitustaulut tai yhteinen keittiö. Tiedotteiden viereen kannattaa varata muutama kappale seuraavan kerran kirjaa, jotta uusien ihmisten mukaan tulo olisi helppoa. Lukupiiristä tulee aina myös kertoa heti uusille työntekijöille, esimerkiksi harjoittelijoille.
Lukupiirin kokoontumisen jälkeen kokoontumisen perusteella laadittu kirjaesittely julkaistaan Facebookissa.
Lukupiiriin osallistuminen on tietenkin aina täysin vapaaehtoista.
Kallion kirjasto
Maria Kotila, maria.kotila@hel.fi