Äänikirjojen lukupiiri (celia) laitoksissa

lukemisesteiset
0-2h
gratis

Celian äänikirjojen tunnetuksi tekeminen vanhuksille tai vammaisille lukupiirin muodossa. Lukemaan innostaminen, aktivointi ja ilo.

asumispalveluyksikkö, toimintakeskus, hyvinvointikeskus ym
askartelutarpeita

Lukupiiri koostuu kolmesta tapahtumasta á 1 tunti.

Kolme kertaa paikalla on kirjaston edustaja ja sen jälkeen paikan henkilökunta voi jatkaa toimintaa omin päin.

• Tapahtumassa on aina teema. Esim. meri ja saaristo tai fantasia jne.
  • Kuunnellaan asiakkaiden kanssa yhdessä äänikirjaa. (Voidaan myös tehdä niin, että kuuntelu tapahtuu jo ennen tilaisuutta)
  • Kuuntelun pohjalta keskustellaan ja tehdään aiheen pohjalta runotauluja, yhteinen pulloposti tai vaikkapa maisemakuva.

Lopussa voidaan kuunnella vähän lisää tai lukea yhdessä runoja tms.

Tilaisuudessa voi myös vinkata kirjoja.

Järjestelyistä on sovittava laitoksen henkilökunnan kanssa viimeistään 1kk ennen. Huomioitava erilaiset päivärytmit ja ohjelma, jota asiakkailla on.
Ajoissa mietitään teemat ja etsitään kuunneltava aineisto.
Laitoksen henkilökunnalle ja asiakkaille.
Annat att ta i beaktande
On hyvä käydä etukäteen kertomassa Celian palveluista laitoksen henkilökunnalle ja tehdä heille Vera-tunnukset tai tilata CD-levyt. Tämä parantaa mahdollisuutta jatkaa lukupiiriä kirjaston osuuden jälkeen.

Kehitysvammaisten kanssa kannattaa yleensä valita lyhyt teksti, jossa on kokonainen tarina. Ohjaajia kannattaa pyytää paikalle oppimaan ja auttamaan.
Pitääkö ottaa oma läppäri mukaan, kaiuttimet, askartelutarpeet. Fyysinen kirjakin kannattaa ottaa mukaan.
Turun kaupunginkirjasto
Tarja Rajala, etunimi.sukunimi@turku.fi