Tablettistartti

asiakkaiden osallisuus ja yhteistyö
0-2h
gratis

Helsingin kaupunginkirjaston palkitsema Tablettistartti on sosiaalinen, matalan kynnyksen mobiililaiteopastus, joka on suunnattu erityisesti senioreille. Rennoilla 1-2 tunnin kokoontumiskerroilla kaivetaan omat "surffilaudat" esiin ja jaetaan omat käyttövinkit kanssaryhmäläisille, sekä tentataan vetäjiä tiukoilla kysymyksillä vaikkapa tietoturvasta, verkkopankeista, asetuksista tai sähköpostin käytöstä.

Päiväsaikaan, kun seniorit ovat liikkeellä
Tietotekniikkaa tunteva henkilökunta + mahdollinen digitalkkari tms.
Tykkiä ja muita ei välttämättä tarvitse, koska jutustelu ja leppoisa oppiminen on homman ydin. Tilaan yksi yhteinen pöytä ja tuolit ympärille.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Mikäli dokumentointia on tarkoitus tehdä, siihen toki asianmukaiset kuvausluvat osallistujilta.

Markkinoi. Aseta tuolit ja pöydät paikalleen odotetun väkimäärän mukaan. Jutustele mukavia ja kehu hyviä laitevalintoja. Aluksi sopii kertoa yleisesti jostakin teemasta, kuten vaikkapa tietoturvasta, mutta väki intoutuu herkästi jakamaan vinkkejään oma-aloitteisesti ja vetäjien tehtävä on auttaa visaisemmissa ongelmissa. Kokoontumisia voi olla esimerkiksi kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa.

Markkinointi viimeistään pari viikkoa ennen alkua. Tuolit ja pöydät kohdalleen puoli tuntia ennen alkua.
Facebook, julisteet ja flyerit talon konseptin mukaan ainakin pari viikkoa ennen alkua. FB vaatii toki jatkuvuutta ja muistuttelua.
Annat att ta i beaktande
Leppoisa, rauhoittava asenne ja paljon kokeilunhalua yllyttäviä vinkkejä :-)
Tuolit ja pöydät. Vesimukit vetäjille :-)
Itäkeskuksen kirjasto, Myllypuron mediakirjasto