Tarinaniskennän aluekilpailut

ikäihmiset
0-2h
gratis

Tarinaniskennän aluekilpailuissa valitaan alueen edustaja vuotuisiin tarinaniskennän SM-kisoihin Kärsämäelle. Kilpailussa kerrotaan enintään 7 minuutin pituinen omakohtainen tarina. Tarinan pitää pohjautua itse koettuun tai perheessä/suvussa tapahtuneeseen tositarinaan, jota ei ole aikaisemmin julkaistu tai esitetty julkisesti. Loppukilpailussa kerrotaan sama tarina kuin alueellisissa mestaruuskilpailuissa. Kilpailussa edellytetään perinteistä tarinankerrontaa ilman rooliasuja tai muuta rekvisiittaa.
Tarinoiden tulee soveltua julkiseen esittämiseen, eivätkä ne saa loukata ketään henkilöä tai mitään ryhmää. Tarinankerronta on henkilökohtaista, paikallista, alueellista ja kansallista identiteettiä tukevaa omaehtoista kulttuuritoimintaa, johon tavalliset ihmiset voivat osallistua ja joka rohkaisee heitä arvostamaan oman historiansa ohella kotiseudun kulttuuriperinnettä. SM-kilpailuun osallistuu kymmenen aluekilpailun voittanutta tarinankertojaa.

Kevättalvella/keväällä ennen heinäkuun SM-kisoja
Kirjasto, Suomen Elämäntarinayhdistys, Lapin kirjallisuusseura
Yleisölle tuoleja, mahdollisesti mikrofoni (+äänentoistolaitteet) tarinankertojia varten. Jos kovin pieni tila, äänentoistolaitteita ei tarvitse. Meillä ei ollut käytössä.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Kilpailijat lupaavat, että tarinaa ei ole esitetty aiemmin ja ovat tietoisia, että SM-kisoihin osallistujien tarinat julkaistaan myös cd:llä.

Elämäntarinayhdistys lähestyi tässä tapauksessa itse kirjastoa ja kysyi halukkuutta tilaisuuden järjestämiseen. Kirjaston henkilökunta järjesti ja valitsi tuomarit (3 kpl), kirjallisuuden ja esiintymistaidon osaajia, paikalle. Tiedotus ja markkinointi kilpailijoiden saamiseksi, ennakkoilmoittautujien tietojen kerääminen. Tapahtumapäivänä kirjaston henkilökunnasta paikalla juontaja ja ”kahvinkeittäjä”/valokuvaaja.

Jo paria kuukautta aiemmin alettiin kysellä tuomareita ja sopia mahdollista ajankohtaa. Kuukautta ennen tapahtumaa julkaistiin tapahtumajuliste, jossa oli myös ilmoittautumisohjeet.
Informering
Tiedotus ennen tapahtumaa lehdissä, radiossa, kirjaston nettisivuilla, menovinkeissä ja sosiaalisessa mediassa. Tapahtuman alkaessa kuulutus kirjastossa ja juonto välispiikein. Jälkeenpäin vielä tiedotus lopputuloksista sosiaalisessa mediassa ja myös ilmaislehteen saimme (itse kirjoittamamme) jutun läpi.
Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto
Rovaniemen kaupunginkirjasto Jorma Eton tie 6 96100 Rovaniemi