Ikäihmisten iltapäivä

puoli päivää
Tilläggsinformation om priset
0-500 eur

Ikäihmisten iltapäivässä on tarkoitus tuoda ikäihmisille tietoa, viihdettä ja yhdessäoloa. Ikäihmisten iltapäivä on muutaman tunnin mittainen tapahtuma, jossa suurin osa ajasta on vapaamuotoista esittelypisteisiin tutustumista, kahvittelua ja ihmisten tapaamista. Keskellä iltapäivää on yksi n. 0,5-1 h mittainen ohjelmaosuus.

Tavoitteena on saada paikalle eri järjestöjen edustajia esittelemään omaa toimintaansa (esim. eläkeläisjärjestöt, seurakunta), lisäksi paikalla on ollut terveydenhoitoalan ammattilainen mittaamassa verenpainetta ja lisäksi vaihdellen eri yrittäjiä (esim. eläkeläisjumppia vetävä liikuntayrittäjä) ja myös kunnan vanhuspalvelujen edustaja. Kirjasto järjestää kahvituksen, joka toimii non-stoppina koko päivän sekä kokoaa nimenomaan ikäihmisille suunnattua kirjallisuutta esille. Myös tietotekniikkaopastusta on ollut. Ohjelmaosuudessa on käytetty mm. paikallisia esiintyjiä, liikuntayrittäjän jumppatuokiota ja maksullisia esityksiä. Yleensä kirjastossa on ollut myös tuona aikana jokin ikäihmisiä kiinnostava näyttely.

Ohjelmamalli on toiminut hyvin, nimenomaan vapaamuotoisuutta on kiitelty. Eri yhdistyksiin on saatu luotua tätä kautta uusia suhteita. Halvimmillaan tapahtuman pystyy järjestämään kahvien hinnalla, jos käyttää esiintyjissäkin paikallisia vapaaehtoisia.

Kunnan sisäiset tahot (vanhustyö ja terveydenhoito), seurakunta, eläkeläisjärjestöt, muut järjestöt, yrittäjät, esiintyjät

Tapahtuma vaatii etukäteissuunnittelua ja runsaasti yhteydenottoja. Etenkin ennen ensimmäistä kertaa joutuu kaikille selittämään, mistä on kyse - toisella kerralla menee jo helpommin. Mainostaminen lehdessä ym. sekä suoraan eläkeläisjärjestöjen kautta kannattaa hoitaa ajoissa. Tapahtumalle pitää varata tilaa esittelypöytien määrän mukaan, sekä  huomioida myös esiintymistila. Kahvitila on hyvä olla erikseen, jotta kahvilla voi käydä koska vaan. Meidän kirjastossa täytyi ottaa huomioon myös kouluaika, koska kirjaston ja koulun parkkialueet ovat yhteiset - tämän takia ikäihmisten iltapäivä on järjestetty koulun loma-aikana syyslomalla jolloin parkkipaikalle mahtuu.

Useita kuukausia aikaisemmin kysymällä mukaan tulevia yhdistyksiä ja muita toimijoita.
Paikallislehden ilmoitus n. viikkoa ennemmin. Mainokset kaupoissa ym. sekä kirjastossa n. 1kk aiemmin. Ilmoittelu eläkeläisjärjestöille sekä kunnan vanhustoimelle myös väh. kuukautta aiemmin.
Annat att ta i beaktande
Väkeä voi tulla paljon! Ensimmäisellä kerralla kävi n. 100 henkeä.
Esiteltävät kirjat esille, kirjaston järjestäminen "messualueeksi" - pöydät paikalleen, kahvituksen järjestäminen ajoissa. Esittelijät haluavat monesti tulla jo hyvissä ajoin järjestämään pöytäänsä.
Isonkyrön kunnankirjasto
kirjasto@isokyro.fi