Ystävä kirjastosta -tapahtuma

aikuiset
ikäihmiset
under 100€

Syntyi ajatus siitä, että kirjathan ovat mitä mainioin tapa tavata toisia, samanhenkisiä ihmisiä, ja muutenkin tutustua uusiin ihmisiin. Spontaaneja keskusteluja ei kuitenkaan synny niin paljoa hyllyjen väleissä, joten pieni apu on tarpeen.

Tässä on tapahtumasta käytetty kuvaus:  Tutustu ihmisiin kirjastossa sen kautta mikä on sinulle tärkeää! Ystävä ystävänpäiväksi, kaveri koko kevääksi –tapahtumassa kokoat itsellesi tärkeästä aineistosta pinon, jonka jälkeen numeroit itsesi ja pinosi vastaavilla numeroilla. Tutustuminen alkaa kun löydät itseäsi kiinnostavan kirja-/levypinon; katsot siihen merkityn numeron ja etsit ihmisen, jolla on pinoa vastaava numero. Sitten teillä on jo aihetta keskusteluun!

Musiikin ystävä voi löytää kaverin keikalle tai konserttiin, ja samaten taiteesta kiinnostunut voi löytää kirjoillaan kaverin vaikka maalaus- tai valokuvauskurssille. Innokkaat yhteiskunta-aktiivit voivat yhdessä parantaa maailmaa, ja filosofit pohtia olemassaolon suuria kysymyksiä.

Mieti ennakkoon sinulle tärkeää aineistoa, jota haluat tuoda esille."

Tapahtumassamme oli mukana sosiaalialan aikuisopiskelijoita osana koulutöitään. Kannattaa miettiä mitä tahoja tässä voisi ottaa mukaan tiedottamiseen tai järjestämiseen.
Käytimme tarra-arkille tulostettuja numeroita, joita laitettiin sekä kirjapinon päälle, että paidan/takin rinnukseen. Tulostimme myös yksinkertaiset ohjeet paperille, joita jaoimme osallistujille. Pöytiä tai muita tasoja, joille aineistopinot voi laskea esille.

Tapahtumaa varten meillä oli yksi pöytä jossa henkilökuntaa oli ohjeistamassa ja auttamassa etsimään aineistoa pinoja varten. SItten jokaiselle osallistujalle annettiin kaksi tarralappua (tai muuta lappua) samalla numerolla, joista toinen rinnukseen, ja toinen pinoon. Tätä tapahtumaa tiedottaessa on hyvä mainostaa, että osallistujat miettisivät itselleen tärkeää aineistoa jo valmiiksi, niin sen miettimiseen ei menisi aikaa paikan päällä.

Tapahtuman alkuun on hyvä varata aikaa, joka on tarkoitettu aineiston etsimiseen. Esim. puoli tuntia.

Sitten tulee olla tilaa, jolle ihmiset voivat laittaa esille pinojaan, ja sitten tutustuminen voi alkaa. Jakamissamme ohjeissa oli myös pari avausrepliikkiä avuksi niille,  joille keskustelun aloitus saattaa olla hankalaa. Ne olivat: "Valitsin tämän kirjan/nämä kirjat koska..." ja kysymys "Miksi valitsit nämä kirjat?"

Tämän jälkeen keskustelut käynnistyvät ja henkilökunnan on hyvä huomioida niitä, jotka eivät löydä keskusteluseuraa tai muuten tarvitsevat huomiota. Tämä on hyvä ajatella ohjatuksi tapahtumaksi koko kestoltaan, vaikka osallistujat näyttäisivät tulevan toimeen omillaan. Aina voi tulla uusia osallistujia, tai jollekin tulee mieleen vielä yksi kirja, joka ehdottomasti pitää saada keskusteluun mukaan.

Tiedotimme tästä normaalisti kaikilla kanavillamme, johon kuului lehdistötiedote tiedotusvälineille.
Annat att ta i beaktande
​Jos tulee ruuhkaa, voi etsiä aluksi 1-2 kirjaa/asiakas, ja sitten neuvoa etsimään lisää tapahtuman aikana. Osallistujat tunnistaa numerolapuista, ja keskustelu voi alkaa missä vain.
Talon henkilökunnalle on hyvä tiedottaa, jos sattuisi tulemaan paljon osallistujia, jotka tarvitsevat apua aineiston löytämiseen. Vahtimestareille/järjestyksenvalvojille myös.

Henkilökuntaa on hyvä olla tarpeeksi, koska ohjeistukseen ja aineiston etsimiseen tarvitaan apua, ja senkin jälkeen toiset ihmiset voivat tarvita enemmän huomiota.
Mitä tehdä jos joku ei löydä juttuseuraa? Mitä jos tämä harmittaa paljonkin?
Kuopion kaupunginkirjasto
lauri.livisto@kuopio.fi, 044 7182328