Filmpedagogiskt material till bibliotekets yngsta kunder

Hälsningar från Finlandssvenskt filmcentrum,

Vi har utvecklat det populära Bokbio -projektet och kan nu erbjuda biblioteken ett utökat och förbättrat filmpedagogiskt material till bibliotekets yngsta kunder.

Bokbio innehåller nu fler filmer och nytt pedagogiskt material för att användas av biblioteken. Allt material är svenskspråkigt och kostnadsfritt och finns tillgängligt på nätet, på sidan www.bokbio.org.

Bokbio är ett antal utvalda filmer som alla bygger på böcker. Filmerna kan visas fritt för barngrupper som besöker biblioteket. Till varje film finns också ett pedagogiskt material och idén är att biblioteken ska bjuda in lokala barngrupper (t.ex. daghem) för ca en timme långa Bokbio –stunder, vilka leds av bibliotekets personal. Konceptet går ut på att visa en film och sedan prata och leka kring den med hjälp av det filmspecifika pedagogiska materialet: VISA + PRATA + LEK.

Bokbio innehåller följande filmer och material till dem:

Vinga på villovägar (NY)

Den förträfflige herr Glad (NY)

Topelius 200 år: Prinsessan Lindagull (NY

Vem? (NY)

Astons presenter

Prick och Fläck snöar in

Kattresan

Potatisön

Jaguaren

Allt material finns på www.bokbio.org. Ni kommer fritt åt filmlistan och det pedagogiska materialet, men för att se/visa filmerna behöver ni ett lösenord som ni får via att mejla mig.

Bokbio är utvecklat av Finlandssvenskt filmcentrum och Walhalla med stöd från undervisnings- och kulturministeriet. Allt material är gratis att använda och biblioteken ska också erbjuda Bokbio gratis för sina kunder.

Ta gärna kontakt för mer information!

Mvh

Mikaela Westerlund