Kommunförbundets enkät: Kommuninvånarna mest nöjda med bibliotekstjänsterna

Tillfredsställelsen med den kommunala servicen har ökat, framgår det av Kommunförbundets enkät som 12 000 finländare svarade på. Sammanlagt 90 procent av uppgiftslämnarna var nöjda med den kommunala servicen. Enkäten genomfördes våren 2017.

I invånarenkäten bedömdes tjänsterna och tillgängligheten till dem på skalan 1–5, där 1=mycket dålig och 5=mycket bra. Enkäten visar att kommuninvånarna är mest nöjda med bibliotekstjänsterna, avfallshanteringen, mödra- och barnrådgivningen, medborgar- och arbetarinstituten samt idrotts- och motionstjänsterna. Återvinningen och förskoleundervisningen hör också till de tjänster man är mycket nöjd med.

Av de kommuninvånare som tagit ställning till bibliotekstjänsterna anser hela 91 procent att de är ganska eller mycket välskötta kommunala tjänster.

Kommunförbundets pressmeddelande