Toimari sköter caféet i Kyrkslätts nya huvudbiblioteket

– När vi har frågat kommuninvånarna vad de har för önskemål för det nya huvudbiblioteket, finns ett nytt café alltid högst uppe på listan, berättar biblioteksdirektör Margareta Kull-Poutanen.

Ursprungligen var tanken att konkurrensutsätta skötseln av caféet, men Kull-Poutanen hade i några andra bibliotek stött på caféer där kommunens rehabiliterande arbetsverksamhet drev verksamheten.

– Jag tyckte att det var en utmärkt idé, och när jag dessutom hade sett hur fint arbete Toimari gör här hos oss i Kyrkslätt, så tog jag kontakt.

Toimari har hand om den rehabiliterande arbetsverksamheten i Kyrkslätt och sysselsättningsenhetens chef Ulla Railio blev genast eld och lågor över idén.

– Vi har verkligt kunniga personer som deltar i Toimaris verksamhet, och vi kan ta hand om allt från att tillreda produkter för försäljning till kundtjänsten, berättar Ulla Railio.

Trots att det ännu är mer än ett år tills verksamheten kör i gång, är planeringen redan i full gång. Ett av önskemålen har varit att caféet ska servera gott kaffe, gärna också specialkaffe, och därför planeras nu inköp av en ordentlig kaffemaskin.

– I oktober deltar de första i en barista-kurs, för om vi har en kaffemaskin så behöver vi ju också kunna använda den, säger Ulla Railio med ett skratt.

Toimari har produktionskök i både Masaby och Jorvas och tanken är att de produkter som säljs i caféet också ska tillredas på Toimari.

– Vi vill inte använda köpta halvfabrikat, utan tillreder allt från början till slut. I vårt gäng finns till exempel personer som är skickliga på att baka karelska piroger, så vi kan själva styckefrysa och sedan grädda efter behov. Vi diskuterar varje dag vad vi kan servera på caféet och nya idéer dyker upp hela tiden, säger Ulla Railio.

Det nya caféet kommer att samarbeta aktivt med alla aktörer i det nya biblioteket.

– I det nya biblioteket kan besökarna göra mycket mer än låna böcker, och alla verksamheter stöder varandra, säger Margareta Kull-Poutanen. Jag hoppas också att caféet blir ett ställe dit man kommer för att dricka gott kaffe och njuta av goda bakverk fast man inte bor riktigt nära.

– Det här är egentligen en win-win-situation, konstaterar Ulla Railio. För Toimaris kunder är caféet ett ställe där de får göra riktigt jobb, och i synnerhet för våra ungdomar är det viktigt med arbetserfarenhet. För bibliotekets besökare innebär det möjlighet att gå på café till ett överkomligt pris. Vi vill ha ett nära samarbete med biblioteket så att de teman som tas upp i biblioteket också syns hos oss i caféet.

Ytterligare information ger biblioteksdirektör Margareta Kull-Poutanen, tfn 050 5774799 eller e-post fornamn.efternamn@kirkkonummi.fi