Utredning om asylsökandes biblioteksanvändning och servicebehov

Helsingfors stadsbibliotek har med hjälp av finansiering från undervisnings- och kulturministeriet kartlagt asylsökandes biblioteksanvändning och hurudana servicebehov de asylsökande har som biblioteken kunde fylla. Utredningen är finskspråkig, men en sammanfattning finns också på svenska och engelska.

För utredningen intervjuades asylsökande i huvudstadsregionen, Åbo, Joutseno och Kauhava. Som referensgrupp intervjuades personer från huvudstadsregionen med invandrarbakgrund eller mångkulturell bakgrund som är varaktigt bosatta i Finland.

Också till biblioteken gjordes två olika enkäter. En enkät riktades till bibliotek, främst små och medelstora, som bara haft lite erfarenheter eller som inte har några erfarenheter alls av asylsökande/invandrare som kunder och en annan till stora städer med en långvarigare erfarenhet av detta.

I kommunerna är i samarbetet mellan olika  ämbetsverk och aktörer viktigt för emottagandet av asylsökande och för att producera tjänster för invandrare. Därför intervjuades också representanter för några nationellt verksamma ämbetsverk och organisationer om hur de ser på bibliotekens roll i det här sammanhanget.

I utredningen har man också samlat exempel på god praxis från andra nordiska länder.

Länkar till nordiska källor finns också i Länkbibliotekets samling Monikulttuurinen kirjasto. I samlingen finns länkar till bibliotekens mångkulturella sidor, samt sidor om mångkulturell läsning och berättande och andra sätt hur biblioteken kan ta i beaktande den mångkulturella användaren.

I Länkbiblioteket finns också länksamlingen: Integration på svenska i Finland. I länksamlingen finns länkar som kan vara till nytta de för personer som vill integreras på svenska i Finland och lära sig svenska och länkar till svenskspråkig information om integration i Finland i allmänhet och rapporter och information om integration och integrationsarbete på svenska i Finland.

Utredning av asylsökandes biblioteksanvändning och servicebehov:

Selvitys turvapaikanhakijoiden palvelutarpeista - lähtökohtia kirjastopalvelujen kehittämiselle

Sammanfattning på svenska

Sammanfattning på engelska