Vem vinner Skugg-Runeberg 2020? Rösta!

Borgå stadsbibliotek, tidningen Uusimaa och Suomalainen kirjakauppa ordnar tillsammans
en omröstning för att vaska fram allmänhetens favorit bland kandidaterna till Runebergspriset. När du röstar i Skugg-Runebergsomröstningen, som redan blivit en tradition, deltar du samtidigt i ett lotteri där vinsterna utgörs av de kandiderande böckerna. Du kan rösta på adressen http://www.uusimaa.fi/varjoruneberg t.o.m. 31.1.2020.

De nominerade för Runebergspriset år 2020 är Ralf Andtbacka: Potsdamer Platz. En dikt., Malin Kivelä: Hjärtat, Laura Laakso: Mrs. Milkyway, Maija Muinonen: sexdeathbabies, Meiju Niskala: Sata kirjettä kuolleelle äidille, Pirkko Saisio: Epäröintejä – tunnustuksia rakkaudesta, kirjoittamisesta ja esiintymisestä, Aki Salmela: Eläimen varjo samt Antti Salminen: Mir.

Vinnaren i Skugg-Runeberg utropas samma dag som den officiella pristagaren offentliggörs, dvs. på Runebergsdagen den 5 februari 2020. Samma dag intervjuas vinnaren i huvudbiblioteket i Borgå och då avslöjas också vinnaren av Skugg-Runebergspriset och bokpriserna lottas ut. Vinnaren väljs av en trepersoners jury som i år består av författaren Marjo Heiskanen, kritikern och kulturredaktören Siskotuulikki Toljonen samt FD, litteraturforskaren Veli-Matti Pynttäri.