Biblioteksnyheter från världen (4.10.2021)

På Biblioteken.fi publicerar vi varannan vecka en nyhetssammanfattning med biblioteksnyheter från världen. Vi har här samlat intressanta internationella nyheter, bloggtexter och evenemang inom biblioteksbranschen. De flesta nyheter och evenemang är engelskspråkiga.

Nyheter och bloggar

Tips

• Bibliotekskanalen finns många presentationer av internationella bibliotekskolleger om olika ämnen. Bland de senaste tillskotten finns tal av kolleger från Danmark, Norge och Nederländerna hållna på AKE-bibliotekens och RFV:s evenemang ”Inspiraatiota maailmalta ja demokratian edistämistä yhdessä” (Inspiration från världen och främjande av demokrati tillsammans). Man behöver alltså inte alltid gå över ån efter vatten för att höra nyheter om internationella biblioteksfrågor.