Biblioteksnyheter från världen (7.6-21.6.2021)

På Biblioteken.fi publicerar vi varannan vecka en nyhetssammanfattning med biblioteksnyheter från världen. I sammanfattningen berättar vi om intressanta internationella nyheter, bloggtexter och evenemang inom biblioteksbranschen. De flesta nyheter och evenemang är engelskspråkiga.

Nyheter och bloggar

Evenemang

• Anmälningen till IFLA-konferensen pågår fortfarande. IFLA WLIC 2021 kommer att hållas virtuellt från 17 till 19 augusti 2021. Early bird-anmälningsavgiften för IFLA-medlemmar är 65 € och det reducerade priset gäller fram till 9 juli 2021. Deltagaravgiften för IFLA-medlemmar som registrerar sig efter detta datum är  85 €. Observera att du inte behöver vara medlem i IFLA personligen, det räcker att ditt bibliotek är medlem i IFLA eller att du själv är medlem i någon biblioteksförening (Finlands biblioteksförening, FSBF, Finlands vetenskapliga bibliotekssamfund eller BMF). Mer information om programmet och anmälningen finns på evenemangets webbplats.
  • NordILL-konferensen ordnas i år på nätet 25-26.10.2021. Anmälningen till konferensen Nordic resource sharing reference and collection management conference, dvs. NordILL-konferensen är nu öppen.

Annat