Biblioteksnyheter från världen

Sammandraget med biblioteksnyheter från världen återvänder nu från sommarpausen och kommer under hösten att publiceras med två veckors mellanrum på Biblioteken.fi. I sammandraget har vi samlat intressanta internationella nyheter, bloggtexter, biblioteksevenemang och tips. Största delen av nyheterna och evenemangen på länklistan nedan är engelskspråkiga.

Nyheter och bloggar

Evenemang

• Nordic Libraries Annual 2021 –konferensens program har publicerats och anmälningen är öppen. Regionförvaltningsverkens årliga internationella bibliotekskonferens ordnas som ett av avgiftsfritt evenemang på webben 3-4.11.2021. Temat för den engelskspråkiga konferensen är Libraries Creating Strong Societies och man kan anmäla sig fram till 31.10.2021.
  • NordILL-konferensen ordnas i år på nätet 25-26.10.2021. Anmälningen till konferensen Nordic resource sharing reference and collection management conference, mer känd som NordILL-konferensen är öppen. Konferensens tema är Empowering knowledge – Accelerating access.
  • IFLA meddelar om kommande Internet Governance Forum (IGF) –evenemang med många teman som är relevanta för bibliotek. Om du till exempel är intresserad av digital läskunnighet, digital inkludering och fri tillgång  till informationskällor lönar det sig att bekanta dig med IGF:s program.
  • IFLA:s årskonferens, IFLA WLIC 2021, ordnades virtuellt 17-19.8.2021. Det är möjligt att  för 50 €  i efterhand köpa biljetter, som ger tillgång till inbandade presentationer och annat konferensmaterial, som till exempel posters med presentationer av bibliotekens projekt. Biljetterna kan köpas fram till 29.10.2021 och de ger tillgång till materialet för 12 månader.
  • Wikimedia Foundations årskonferens Wikimania:s program kan fritt ses på nätet. Från programmet finns en Youtbue-länk till varje presentation

Tips

• På den svenska bibliotekstidskriftens Biblioteksbladets  webbsidor finns många intressanta biblioteksrelaterade artiklar som fritt kan läsas. Tidningens webbsidor fungerar som ett fönster mot biblioteksfältet i vårt grannland och erbjuder tankar och nya synvinklar också för den inhemska biblioteksdebatten.