Förnyelse av Biblioteken.fi:s fackkalender och Kirjastot.fi:s ammattikalenteri

Biblioteken.fi har förts över till samma tekniska plattform som Kirjastot.fi redan tidigare funnits på. Det här betyder bl.a. att de svenskspråkiga och finskspråkiga annonserna i Fackkalendern och Ammattikalenteri i fortsättningen kan beställas med ett och samma formulär. Också för inlämnandet av annonserna finns i fortsättningen ett gemensamt formulär.

Beställ meddelanden från Fackkalendern på både svenska och finska via samma formulär

Du kan nu beställa både Fackkalenderns och Ammattikalenteris meddelande till din e-post via samma formulär.

Om du tidigare har registrerat dig vid Biblioteken.fi och beställt meddelanden från Fackkalendern, behöver du inte göra något, meddelandena kommer som tidigare automatiskt till din e-post och du kan fortfarande logga in med samma användar-ID som tidigare. Om du har haft olika användar-ID för biblioteken.fi och Kirjastot.fi kan du logga in med bägge.

Ifall du tidigare har haft samma användar-ID både i Bibliotekn.fi och i Kirjastot.fi har de slagits ihop. Ifall du har haft samma användarnamn, men olika lösenord, fungerar bara det lösenord, som du har använt för Kirjastot.fi.

Får du alla meddelanden du behöver?

Om du tidigare har registrerat dig på Biblioteken.fi kan du kontrollera vilka prenumerationer du har beställt genom att logga in på via länken Logga in uppe till höger på sidan www.biblioteken.fi och klicka sedan på länken Prenumerationer.

Följande meddelanden kan nu beställas via formuläret under Prenumerationer:

Nyheter:

• Ajankohtaista kehittämisestä
  • Ajankohtaista kirjastoautoissa
  • Ajankohtaista musiikissa
  • Aktuellt i biblioteksbranschen
  • Uutiset

Meddelanden från Fackkalendern/Ammattikalenteri:

• Avoimia työpaikkoja
  • Haen työpaikkaa
  • Kirjastojen tapahtumat
  • Koulutus ja seminaarit
  • Työvälineet ja valtakunnalliset ilmoitukset

• Verktyg för biblioteken och nationella meddelanden
  • Kurser och utbildning
  • Lediga jobb
  • Jag söker jobb

Diskussioner:

• Kirjastoautot
  • Kirjasto-kaapeli
  • Muusa
  • Musa-HelMet
  • Musiikkikirjastot
  • Pienkustantajien uutuuksia
  • Tekijänoikeus
  • Testialue
  • Palautetut viestiketjut

Kryssa för de kategorier som du vill ha meddelanden från till din e-post och klicka på Spara-knappen. Observera att svenskspråkiga annonser och nyheter publiceras i huvudsak i de svenskspråkiga kategorierna och finskspråkiga i de finska kategorierna, så motsvarande svensk- och finskspråkiga kategorierna har inte identiskt innehåll.

Om du inte tidigare har fått meddelanden från Fackkalender eller nyheter kan du beställa dem genom att registrera dig på Biblioteken.fi. Om du vill registrera dig så klicka först på Logga in och sedan på länken Skapa nytt konto.

Observera att prenumerationerna inte kommer automatiskt när du registrerat dig, utan du måste logga in igen och sedan välja länken Prenumerationer och kryssa för de kategorier du vill prenumerera på och klicka på spara-knappen.

Lämna in annonser

Nu kan du lämna in annonser till både Fackkalendern och Ammattikalenteri med samma formulär, men fortfarande är det meningen att de svenskspråkiga annonserna ska synas i Fackkalendern och de finskspråkiga annonserna i Ammattikalenteri, så om du t. ex. har en arbetsannons som det finns både en finsk- och en svenskspråkig version, så fyll först i formuläret på svenska, välj kategorin Lediga jobb och skicka formuläret. Öppna sedan formuläret på nytt och sätt in den finska annonsen och välj då kategorin Avoimia työpaikkoja. Om annonsen är tvåspråkig kan du kryssa i både Lediga jobb och Avoimia työpaikkoja.

Om du för in seminarier eller utbildningar syns de förutom i Fackkalendern/Ammattikalenteri också i Fortbildningskalendern. Både de annonser som förs in i kategorin seminarier och kurser och i  Koulutus ja seminaarit syns i Fortbildningskalendern, välj alltså helst bara en av dessa kategorier.

Nytt är att då du för in information om Kurser och utbildning ska du nu också välja tema för utbildningen och det finns också ett fält där du kan fylla i var material från seminariet eller utbildningen kan hittas efteråt.

OBS! Du behöver inte logga in för att lämna in annonser!

Frågor och kommentarer kan skickas till redaktionen@biblioteken.fi eller planeraren för de svenskspråkiga tjänsterna Anna-Maria Malm, annamaria.malm@biblioteken.fi