Boksampos nya sökgränssnitt möjliggör noggrann dataanalys

Analyysi.kirjasampo.fi (Kirjasampo 2.0) och den svenskspråkiga versionen Analyysi.kirjasampo.fi/sv (Boksampo 2.0) lanserades den 10 oktober 2023. Det är en prototyp utvecklad av forskningsgruppen SeCo vid Aalto-universitetet och Helsingfors universitet som möjliggör semantisk sökning, bläddring och dataanalys av den litteraturinformation som finns i Boksampo.fi. Det nya sökgränssnittet kommer att fungera som ett alternativt sökgränssnitt utöver den ursprungliga webbplatsen Boksampo.fi. Det nya gränssnittet gör det till exempel möjligt att för första gången söka efter böcker och författare på en kartvy.

Till exempel i vyn Romaner i det nya sökgränssnittet kan du söka efter romaner med olika sökkriterier: titel, författare, litterär genre, tema, egna nyckelord, originalspråk, litterära utmärkelser, huvudpersoner, aktörer, miljö, platsnamn, händelsetid, exakt datum, sidantal, förlag, publikationsår och samlingsverk. Sökresultaten visas i en tabell, på en karta eller som diagram. I vyn Pärmbilder kan du söka efter pärmbilder för böcker med olika filter: pärmbildsämnesord, pärmbildsillustratör, verktyp, litterär genre, tema och verkets ämnesord.

Boksampo 2.0 är avsett att integreras som en del av den nationella forskningsinfrastrukturen FIN-CLARIAH som finansieras av Finlands Akademi.

Den tvåspråkiga webbplatsen Kirjasampo.fi / Boksampo.fi är Finlands allmänna biblioteks webbplats för skönlitteratur. Boksampo innehåller länkad data om nästan all skönlitteratur som publicerats i Finland samt information om författare, och även begränsad information om facklitteratur. Beskrivningarna av verken i Boksampo.fi är mer omfattande, särskilt för äldre litteratur, än i vanliga biblioteksdatabaser. Den 21 september 2023 innehåller tjänsten information om över 84 800 romaner, över 7 000 novellsamlingar, nästan 16 000 diktsamlingar, över 6 200 seriealbum, över 64 400 litterära författare och över 120 000 pärmbilder. Webbplatsen är en del av de utvecklingstjänster som Helsingfors stadsbibliotek erbjuder nationellt. Förutom verk- och författardatabasen erbjuder Boksampo också mycket kuraterat innehåll såsom artiklar, nyheter, boklistor och en kalender över litterära evenemang. Webbplatsen inkluderar också en del för barn- och ungdomslitteratur som heter Sivupiiri / Sidospår. Boksampo.fi är en del av Sampo-serien av olika datatjänster och portaler.

Prototypen, som bygger på semantiska webbteknologier och ontologier, utvecklades i samarbete med allmänna bibliotek vid Aalto-universitetet och Helsingfors universitet som en del av de nationella FinnONTO-projekten från 2003 till 2012 och lanserades för offentlig användning år 2011.

Mer information:
analyysi.kirjasampo.fi/sv
boksampo.fi
Artikel om uppbyggandet av gränssnittet (på engelska)