Fortbildning och seminarier

webbinariet När det oförutsedda händer: Beredskap på bibliotek

Kan följas på nätet

Senast under coronavirusepidemin blev det tydligt att biblioteket behövs under ett krisläge. Eftersom coronavirusepidemin knappast blir den sista omfattande krisen, är det viktigt att vara beredd när det oförutsedda händer nästa gång. Med beredskapsplanering säkerställer man att livsviktiga funktioner fungerar under störningssituationer och undantagsförhållanden och tryggar på det sättet människornas levnadsmöjligheter och samhällets funktionsförmåga.

Vilken del har biblioteken i denna beredskap? Hur definieras bibliotekens roll för invånarnas mentala uthållighet och informationsbehov under undantagsförhållanden? Hur sköts kommunikationen vid kriser och vad är bra att tänka på när man kommunicerar med invånare och biblioteksanvändare?

Inför webbinariet: Bekanta dig med beredskapsplanen i din kommun! Finns det en plan också för biblioteket eller bildningsväsendet?

MålgruppBibliotekschefer, bibliotekspersonal, ledande tjänstemän

Program och anmälan. Anmäl dig senast 23.9.2020.

Webbinarium. Länken skickas någon dag innan till de anmälda.
Börjar
Slutar
Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet
Susanne Ahlroth
Avgift
Webbinariet är avgiftsfritt.
Material från evenemanget finns här

Material från fortbildningen skickas per e-post till deltagarna.

Fortbildningens eller seminariets tema