Ansökan till e-bibliotekets arbetsgrupper startar – ansök senast 31.10.2023

Vid Nationalbibliotekets e-biblioteksenhet grundas arbetsgrupper där bibliotekens röst och kompentens kommer att höras. Kommunernas gemensamma e-biblitoek behöver biblioteksexperternas kompetens för att kunna fungera på bästa möjliga sätt, och samarbetet med biblioteken är ytterst viktigt.

Anmälan till arbetsgrupperna startar nu. Ansök fram till och med den 31.10.2023 med hjälp av denna blankett. Diskutera med din egen förman innan du söker. Du kan söka till flera olika arbetsgrupper men kan väljas bara till en i taget.

E-biblioteket är en gemensam tjänst för alla de kommuner som är med i e-biblioteket. Målet är att kommunerna också ansvarar för en del av de uppgifter som kräver bibliotekksesxpertis. För att uppfylla det ändamålet skapas tio arbetsgrupper vid e-biblioteket. Av arbetsgrupperna kommer sex att koncentrera sig på val av material och de övriga på användarstöd, redigering av e-bibliotekets hemsida, information, kommunikation och marknadsföring samt användarutbildning och kundhandledning.

Bild: Suvi-Tuuli Kankaanpää

Att delta i arbetsgrupperna ger bibliotekens personal en fin möjlighet att göra riksomfattande samarbete med andra kollegor och dela vidare sitt kunnande på olika sätt. Arbetsgrupperna ger möjlighet till nätverkande och att byyga på den egna kompetensen. Med hjälp av arbetsgrupperna är det möjligt att påverka vilket slags e-bibliotek vi får och i vilken riktning det utvecklas i framtiden. Genom att arbeta tillsammans kan vi göra e-biblioteket  till en tjänst som hela biblioteksfältet kan känna stolthet över och som kunderna använder flitigt.

E-bibliotekstjänsterna produceras i fortsättningen som ett samarbete mellan Nationalbibliotekets e-biblioteksenhet och kommunerna. Nationalbiblioteket ansvarar för många delar som rör av e-biblioteket, till exempel tekniska plattformar och avtal om e-material. Biblioteksexperterna står bl.a. för valet av material till e-biblioteket och ger råd till kunderna om hur man använder e-biblioteket.

Arbetsgruppernas uppgifter är tidsbestämda och medlemmarna byts ut vartannat år. Arbetsgruppernas verksamhet stöder personalen i Nationalbibliotekets e-biblioteksenhet. Vi önskar få medlemmar till arbetsgrupperna från både små och stora kommuner och heltäckande från olika delar av Finland.

Arbetsgrupperna arbetar i huvudsak på distans, det krävs med andra ord inte att man reser till Helsingfors eller Nationalbiblioteket. Till arbetsgruppernas förfogande står en gemensam elektronisk plattform för arbetet. Varje arbetsgrupp kommer att bestå av 6-20 personer så att den arbetsmängd enskilda medlemmar i arbetsgrupperna har kan hållas på en rimlig nivå, och normal frånvaro i form av semestrar etc. inte försvårar arbetsgruppens verksamhet. Arbetsgrupperna samlas med de mellanrum man själv kommer överens om, till exempel varje månad eller mera sällan.

E-biblioteksprojektets expertgrupp för de allmänna biblioteken kommer i samband med sitt möte i november att ge ett förslag på medlemmar i arbetsgrupperna till e-biblioteksprojektets styrgrupp. Medlemmarna i e-biblioteksprojektets expertgrupp för de allmänna biblioteken är Malin Hollmén / Borgå stadsbibliotek, Merja Kummala-Mustonen / Regionförvaltningsverket i Norra Finland, Suvi Pirnes-Toivanen / Joensuu stadsbiibliotek, Jouni Pääkkölä / Uleåborgs stadsbibliotek, Niina Salmenkangas / Tammerfors stadsbibliotek och Laura Tyysteri / Åbo stadsbibliotek.

När medlemmarna i arbetsgrupperna utses tar man den sökandes kompetens och kunnande i beaktande, den regionala balansen, samt att man får medlemmar från kommuner av olika storlek.

Arbetsgrupper:

Arbetsgrupperna för val av material

• Finskspråkig barn- och ungdomslitteratur, 6-10 personer
  • Finskspråkig skönlitteratur för vuxna, 6-10 personer
  • Finskspråkig facklitteratur, 6-10 personer
  • Tidningar och annat material, 6-8 personer
  • Svenskspråkig litteratur, 6-10 personer
  • Litteratur på andra språk, 6-8 personer

Arbetsgrupp för användarstöd

Bibliotekens huvudanvändare, 10-12 personer
Handleder i hur man använder e-biblioteket, förmedlar tekniskt underhåll eller förfrågningar  som kräver  utvecklingsåtgärder av e-biblitoekes tekniska utvecklare, avgör prioteringen i utvecklingskön med hjälp av bibliotekskoordinatorn och chefen för datasystem.

Arbetsgrupp för hemsidan

10-20 personer
Gör puffar för innehållet och rekommendationer för e-bibliotekets användare.

Arbetsgruppen för kommunikation och marknadsföring

10 personer

Arbetsgruppen för skolning av användare / användarhandledning

10-20 personer
Planerar skolningar för användare och slapar handledningsmaterial för e-bibliotekets kunder

Sök till arbetsgrupperna senast 31.10.2023 med hjälp av denna blankett.

Mer information:
Projektexpert Seija Laitinen-Kuisma / e-biblioteksprojektet