Koulutus ja seminaarit

Kan följas på nätet

Åke med seniorer
Bild: Jimmy Pulli

Ett allmänt bibliotek ska vara tillgängligt för alla. I takt med att befolkningen blir äldre behövs åldersvänliga lösningar inom både kultur- och andra samhällsområden, också biblioteken. Men hur gör man? Var börjar man?

Välkommen med på en digital inspirationsförmiddag fredag 19.11 kl. 9.00-11.30.

Programmet rymmer praktiska exempel från tre bibliotek som närmar sig frågan från olika håll (Nykarleby, Kyrkslätt och Helsingfors).

Därtill får deltagarna lära sig hur man bemöter personer med minnessjukdom. Den här färdigheten behövs allt oftare i både serviceyrken och samhället i stort.

Tillfället avrundas i fri stil, med tid för reflektion och frågor.

Förhandsanmälan senast måndag 15.11. Anmäl dig https://link.webropol.com/ep/seniorer
Det är gratis att delta.

Inspirationsförmiddagen är en fristående fortsättning på Svenska samarbetsgruppens två HallÅKE-tillfällen med seniorfokus 1.10.2020 och 22.4.2021. Den riktar sig till både erfarna biblioteksanställda och dig som är ny i branschen. Också studerande är hjärtligt välkomna.

8.45 Linjerna öppnas

9.00 Inledning. Susanne Ahlroth, Regionförvaltningsverket

9.10 Bibliotekens seniorarbete i coronatider, praktiska erfarenheter

CASE Digitala försök och misstag. Karoline Berg, Helsingfors stadsbibliotek

CASE Nykarleby litteraturstig. Arbetsgruppen, Nykarleby stadsbibliotek

CASE Nyöppnade Fyyri. Carola Sundström, Kyrkslätt bibliotek

9.50 Kort paus

10.00 Minnesfaddersession. Hur bemöta personer med minnessjukdom? Anna Muinonen, Österbottens minneslots

10.50 Avslutning

11.00-11.30 Eftersnack, tid för reflektion och frågor, frivilligt för intresserade

Börjar
Slutar
Organisation
Arr. Svenska samarbetsgruppen för utvecklingsuppdrag (ÅKE) i samarbete med Borgå, Vasa och Helsingfors stadsbibliotek samt Regionförvaltningsverket.
Fortbildningens eller seminariets tema